9.5.2008

Kevytpolitiikkaa nuorille

Tänään töissä istuessani tulin siihen tulokseen, että tänään olisi hyvä päivä blogata. Ulkona on vihreää ja eduskuntatalossa seesteistä. Tämä ja tuleva viikko olevat olleet valiokunta- ja täysistuntosisällöiltään "vähäruokaisia", ja säpinää alkaa olla vasta, kun viikolla 21 aletaan käsittelemään valtiontalouden kehyksiä tuleville vuosille.

Jännittää, miten meidän puolueelle käy eduskuntavaaleissa. Sisältöä ja tietotaitoa on monta muuta puoluetta enemmän, mutta viestimme, arvojemme välittyminen ei ole aina varmaa. Jotkin puolueet kikkailevat mainostoimiston hienoilla, mutta mitään merkitsemättömillä-lauseilla, jotka onnistuvat hämäämään niitä, joiden poliittinen lukutaito on heikkoa tai jotka äänestävät tredikkäin perustein sitä, joka kuulostaa ja näyttää parhaimmalta. Koko politiikan pinnallistuminen aiheuttaa haasteita ylipäätään äänestysprosentin suhteen. Moni, erityisesti nuori, saa lööppien perusteella oikeasta päätöksenteosta aivan väärän kuvan. Toivon, että äänestämme asioiden pohjalta, emmekä sortuisi kevyen mainonnan uhreiksi. Media- (ja miksei mainonnan)lukutaitoa tulisikin opettaa jo ennen 7. luokalle siirtymistä.

Helsingin demaripiiri julkistanee maanantaina 100 ehdokkaan listansa kunnallisvaaliehdokkaiksi - siis ne, jotka on tullut jäsenäänestyksessä valituiksi. Saa nähdä, miten allekirjoittaneelle käy.

2 kommenttia:

roope kirjoitti...

Medialukutaidon puute on kyllä iso häpeäpilkku koulutuksessa. Mun mielestä iso vastuu siinä tosin on myös vanhemmilla: ei pelkästään he antavat lasten katsoa tv:stä, mutta miten sillä, miten näytettävään sisältöön opetetaan lasta suhtautumaan. Kaikkea ei voi opettaa koulussa.

Mitä tulee kevyeen mainontaan, SDP:n mainokset syntyvät mainostoimistossa ihan siinä missä muidenkin puolueiden.

Vielä jos puoluerajat unohdetaan, kannattaa kysyä poliittisen ekonomian tutkijoiden mielipidettä poliitikkojen mielipiteistä & vaaleista. Koko järjestelmähän perustuu sille, että poliitikko puhuu päänsä tyhjäksi asiaa, jolla toivoo pääsevänsä seuraavalle kaudelle. Se, mitä oikeasti toteutetaan, tai mitä selväjärkisen tässä yhteiskunnassa kannattaisi edes toteuttaa on lupauksista täysin eri asia.

Suunnittele siinä sitten vaalimainontaa ;) Itse ainakin pidin SDP:n ja Kokoomuksen keskeneen keskustelevista mainoksista. Vaikka niistä "limusiini versus bussi" -mainosten metaforien suhteellisuudesta vallitsevaan yhteiskuntaan montaa mieltä voikin olla.

.janneillman. kirjoitti...

Mielestäni politiikan mainostaminen on kaiken kaikkiaan aika karvaista puuhaa. Kansalaisfoorumi (viittaamatta allekirjoittaneen huonoon tuntemukseen ko. huoneistotilasta eduskunnan lisärakennuksessa, ts. sen funktiosta) olisi mielestäni paras tapa mainostaa, pitkiä puheita kuten vanhan ajan tarinoissa roomasta. Koko lössi istumaan ympärille ja puhujat keskelle. Se, jonka puheesta ei pidetä, syötetään leijonille, eli nykyisin medialle. (Vanhanen, Jäätteenmäki, Kanerva; vaikka olikin omaa syytänsä että elivät omaa elämäänsä jaahdistelivat naisia tai käyttivät väärin salassapitomateriaalia, syötettiin leijonille)